fredag 21. oktober 2011

Monotrykk



Vi fikk en oppgave på skolen der vi skulle lage monotrykk. Monotrykk er at du bruker en glassplate (plexiglass) og maler på denne. Deretter lager du mønster i malingen. Du kan også bruke for eksempel blomster og blader slik at du får et litt mer spesielt bilde. Så tar du og presser trykket over på et ark. Til dette brukes det en trykkpresse. 

Fremgangsmåten





Plexiglass vi brukte til å legge malingen på, også lage mønster. 














Malingen og valsen vi brukte. Vi laget forskjellige farger utifra rød, blå og gul. 






















Vi brukte spalte til å ta ut malingen og legge den på et bord, slik at vi kunne blande der. Pinnen brukte vi til å lage mønster. 














Trykkpressen vi brukte. 
































Dette var en veldig morsom oppgave, men samtidig litt vanskelig. For det første måtte du tenke ut mønster, også var det viktig at man fikk laget mønstrene dypt nok. 


Resultatene mine




Dette var det første bilde mitt. Her ser du at jeg ikke har kommet dypt nok ned i trykket noen steder, så bølgene er ikke like tydelige overalt. 




















Dette var det andre trykket mitt. Her har jeg brukt blomster, blader og gress til å skape litt forandring i bildet. Noen steder malte jeg blomstene og bladene (der det er blått), mens andre steder malte jeg dem ikke, og da ble disse hvite. 
















Dette var det tredje og siste bilde mitt. Her brukte jeg papir som jeg hadde formet som en blomst. jeg malte blomsten min, og la den oppå plexiglasset med en grønn bakgrunn. 














De tre bildene mine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar